יום רביעי, 15 בפברואר 2012

הפסיכולוגיה שמאחורי המסחר

אחד התחומים היותר מעניינים בכלכלה, מסחר במט"ח ובמסחר בבורסה הוא הפסיכולוגיה שעומדת מאחוריהם. שנים רבות חקרו אקדמאים רבים את מה מניע את הסוחרים בבורסה להשקיע דווקא במניה מסוימת, ולמה השוק מתנהג באופן לא צפוי, כשטבע האדם, לפי הפסיכולוגיה המודרנית, צפוי מאוד.

העובדה שמסחר הוא המקצוע כמעט הכי עתיק בעולם ידועה לרוב, ואנו נוטים לייחס למקצוע עתיק זה תכונות של ערמומיות, אי וודאות וחוסר יציבות, בעיקר לאור העובדה שלרובנו אין באמת מושג איך העניין מתנהל.

חקירת ההיבט הטכני של המסחר, זה שעוסק ב"איך" (איך קונים מניות, איך מוכרים אותן) היא די פשוטה למעשה והיום יש מגוון אתרים או קורסים שניתן לקחת שמסבירים את העניין באופן מקצועי מאוד. למען האמת, קל מאוד לסחור היום בבורסה, ואפילו אפשר להרוויח אם משקיעים זמן בללמוד את זה.

מה שלא ילמדו אתכם באף מקום זה את ההיבט הפסיכולוגי שמאחורי המסחר. האמת היא שלפי מחקרים מסביב לעולם הרבה מהבחירות שהציבור עושה בשוק ההון מושפעות מהיבטים יותר פסיכולוגיים מאשר מקצועיים, מבלי בכלל לדעת שזהו המצב. לכן, אם כך, אולי צריך להתמקד בהיבט זה כדי להצליח בבורסה. המחקר בתחום זה כל כך התקדם בשנים האחרונות, עד כדי כך שהצליחו ממש לכתוב מודלים כלכליים על סמך המחקרים האלו.

בתי השקעות רבים בארץ עורכים מחקרים לבדיקת ההיבט הזה בהקשר של בחירת בתי השקעות. כשמדובר בציבור הרחב ולא במשקיעים "כבדים",התוצאות מראות שיותר אנשים בוחרים בתי השקעות מסוימים בגלל אותן סיבות בדיוק שיבחרו ספק אינטרנט- פרסום ושם המותג. מעט מאוד יבדקו מקצועית את בית ההשקעות, בעיקר לאור העובדה שאין להם מושג מה לבדוק. תוסיפו לעובדה זו את ההסכמים בין הבנקים לבתי השקעות וקרנות מסוימות, והרי לכם מתכון בטוח לחוסר מודעות.

בשורה התחתונה, בתי ההשקעות בוחרים אותנו ולא אנחנו אותם...אולי כדאי שהמחקר הבא יחקור את ההיבט הפסיכולוגי שמאחורי הבחירה של בית ההשקעות, ולא של המשקיעים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה