יום ראשון, 28 ביוני 2015

כיצד הפכה לונדון למרכז הפיננסים העולמי

לונדון היא עיר הבירה של אנגליה וגם מרכז פיננסים עולמי השואב לתוכו משקיעים ובעלי הון מכל רחבי העולם. טיסות ללונדון נוחתות בתדירות גבוהה והעיר מובילה שורה ארוכה של תחומים, לרבות אמנות, מסחר, חינוך, תרבות, אופנה, רפואה, תקשורת, מחקר, טכנולוגיה ופיתוח. השאלה מה הפך את לונדון למטרופולין מן הסוג הזה ומה מייחד אותה בהשוואה לערים גדולות אחרות.

מבחינת נתונים, לונדון נמצאת במקום החמישי בעולם מבחינת גודל תמ"ג לאיזור מטרופוליני. היא העיר המתוירת ביותר בעולם ואוחזת כבר שנים במקום הראשון במספר טיסות בינלאומיות נכנסות. מערכת שדות התעופה של לונדון היא העמוסה בעולם ויש בה 43 אוניברסיטאות. בשנת 2012 היא הפכה להיות העיר הראשונה בהיסטוריה שאירחה את המשחקים האולימפיים המודרניים שלוש פעמים. בנוסף, אוכלוסיית לונדון מונה מעל 8 מיליון תושבים, היא העיר המאוכלסת ביותר באיחוד האירופי וחיים בה מעל 12.5% מאוכלוסיית הממלכה המאוחדת של בריטניה. במטרופולין של לונדון גרים מעל 15 מיליון תושבים, מה שהופך אותה לגדול ביותר באיחוד האירופי.

נקודות ציון בהיסטוריה של לונדון

מי שרוצה להבין כיצד הפכה לונדון למרכז הפיננסים העולמי צריך לערוך סקירה קצרה של נקודות ציון היסטוריות. ראשית, כבר בשנת 1831 ועד שנת 1925 הייתה לונדון העיר הגדולה בעולם. רק תנאי צפיפות קשים ומגפות הובילו למאות אלפי קורבנות, שעודדו את הקמת הרכבת העירונית הראשונה. התרחבות העיר מבחינה אדמיניסטרטיבית ושלטונית התאימה למאפייני העולם החדש ועודדה משקיעים לקחת חלק בפרויקט. בשנת 1889 הוקמה מועצת מחוז לונדון ומיד אחרי מלחמת העולם השנייה היא שופצה משמעותית.

בשנת 1952 סבלה לונדון מאירוע זיהום אוויר חמור ששיתק את העיר למשך ארבעה ימים. לונדון הצליחה להתאושש מהמשבר הזה ויצאה מחוזקת. החל משנות ה-60 של המאה הקודמת החלו להגיע לעיר צעירים ששינו את התרבות, את האופי ואת האווירה. צעירים אלו אוחזים כיום במשרות מפתח והם ללא ספק מובילים את הכלכלה העולמית. על אף דעיכת תעשיית הנמל של לונדון בשנות ה-50, במרוצת הזמן השכיל השלטון לפתח את האיזור ולהפוך אותו למתחם מגורים ומסחר. בשנות ה-80 הוקמו הדוקלנדס וקנרי וורף והעצימו את מקומה הייחודי של לונדון בכלכלה העולמית. חוקרים טוענים כי זהו המהלך שהפך את לונדון מעוד עיר גדולה למרכז פיננסים עולמי.

מפגש בין תרבות והשכלה

לונדון ממשיכה לשמור על מעמדה בגלל שילוב יוצא דופן בין אתרי תרבות, מכללות, אוניברסיטאות וכמובן מקומות תיירותיים מפורסמים. תושבי לונדון לא קופאים על השמרים והיא נמצאת כל הזמן במגמה של התחדשות ופיתוח.
בלונדון יש ארמונות שנמצאים במרחק הליכה משכונות, גשרים ומעברי מים לצד נהר התמזה ופארקים וגנים עם שטחים ירוקים שאין להם סוף. אלו נתונים גיאוגרפיים שתורמים להצלחה של לונדון ומעודדים עוד בעלי הון להשקיע בה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה